Tuning samochodów (z ang. regulacja, strojenie) – zmiana standardowego wyglądu samochodu i jego fabrycznych parametrów technicznych celem stworzenia oryginalnego egzemplarza danego modelu, dostosowanego do gustu właściciela. Jest to bardzo szerokie pojęcie, pod które podlegają zarówno niewielkie wizualne modyfikacje, jak również przebudowywanie całej karoserii auta czy też modyfikacje mechaniczne z wymianą na mocniejszy silnik włącznie. Najczęściej wyróżnia się tuning mechaniczny, tuning elektroniczny, tuning optyczny (wizualny) i tuning akustyczny wewnętrzny lub zewnętrzny
- Tuning mechaniczny
- wymiana tłoków i korbowodów na bardziej wytrzymałe umożliwiające uzyskanie większej mocy i momentu obrotowego bez ryzyka zniszczenia elementów układu korbowo-tłokowego, bądź takie które zmienią stopień sprężania w cylindrach.
- montaż intercoolera (w silnikach doładowanych turbosprężarką lub sprężarką mechaniczną)
- wymiana wałka rozrządu na sportowy
- wymiana gaźnika
- zastosowanie filtra powietrza o zwiększonej przepustowości
- zmiana faz rozrządu
- zastosowanie wysokoenergetycznych świec zapłonowych
- planowanie głowicy celem podwyższenia stopnia sprężania
- zastosowanie tłumika o obniżonym poziomie oporów przepływu spalin
- polerowanie i prostowanie rur układu dolotowego i wydechowego
- zamontowanie turbosprężarki (dla bezpieczeństwa również zaworu blow off)
- wymiana skrzyni biegów (o innych przełożeniach i czasem o innym sposobie sterowania) i zastosowanie wzmocnionego sprzęgła. Z zasady w tuningowanych pojazdach stosowane są wyłącznie mechaniczne skrzynie biegów, często niesynchronizowane
Tuning optyczny
Ma na celu zmianę wyglądu pojazdu, podkreślenie jego wyższych parametrów, a także zaznaczenie indywidualności właściciela i podniesienie komfortu jazdy. Niektóre elementy tuningu mechanicznego są jednocześnie elementami tuningu optycznego (np. alufelgi) albo wręcz nie mają żadnego zauważalnego wpływu na osiągi, stając się jedynie optycznym tuningiem (np. sportowy tłumik wstawiony w miejsce fabrycznego, gdy jego montaż nie wiąże się z tuningiem silnika). Generalnie jednak tuning optyczny jest przeciwieństwem mechanicznego, gdyż albo nie prowadzi do polepszenia osiągów pojazdu, albo wręcz osiągi pogarsza. Przykładem może być montaż różnych „dekoracji” zwiększających opór powietrza lub zastosowanie zbyt dużych felg, a tym samym szerokich opon, do samochodu o słabych osiągach – szerokie opony zwiększają opory ruchu, co przekłada się na dynamikę jazdy, a właściwie jej brak.